Skip to main content

On Unity and Truth

 Can we surrender to the truth for unity?


After the death of the beloved Prophet Muhammad ( saw) some Arab tribes stopped paying zakat and Hazrat Abu Bakar Siddique (RA)decided to go to war with them to make them comply. At that moment Hazrat Umar ibn khattab (RA) came to him and asked Abu Bakr( RA) “How can we fight with someone who has declared the shahadah la illah il al Allah”?!

Abu Bakr ( RA) exclaimed, “ By God I will fight with those who differentiate between salah and zakah! Salah is the right of Allah and zakah is the right of men. Even if they only gave a baby goat in the time of the beloved Prophet ( saw) and have stopped giving it now, I will fight with them.”

Hazrat Umar (RA) is reported to have said that :

“By God it was nothing else but the opening of Abu Bakrs heart (inspired comprehension of the matter)by Allah and I recognised that it was nothing but HAQ( truth).


Similarly in another incident after the battle of yamama when a lot of huffaz were martyred Hazrat Umar Ibn khattab (RA)came to Hazrat Abu Bakar ( RA) and asked him to compile the Holy Quran in a manuscript. To which Hazrat Abu Bakr ( RA) replied, “How can I do something, the Prophet ( saw) himself did not do when he was alive?”( he was hesitant) but Hazrat Umar ( RA) insisted until Hazrat Abu Bakr relented. It is then that Hazrat Abu Bakr said :

“And Umar ( RA) kept on insisting until Allah opened my heart for me and I saw what Umar was seeing” ( Ref: Seerat Un Nabwi by Allama Shibli Nomani and Syed Suleman Nadwi)


This beautiful example from the Sahaba’s life gives us a whole new perspective on reality. 

- Sincerity and unity for Allah’s sake gives birth to a unique synergy.

- Doing it for Allah or ikhlas teaches us to surrender to the truth even if it is against our own comprehension or judgment of the matter.

- As soon as we let go of our own opinion in favour of the other presuming them to have knowledge even if we are apparently right. Allah subhana wa Tallah brings such sincere people to a consensus on the doable truth. 

- Ikhlas opens hearts and brings us closer .

- Islam teaches us to navigate through life like an expert, after all we aren’t here to stay, are we?!


#havefaith

#surrender


S.S



Popular posts from this blog

ہلکا پھلکا:

اقبال کے زمانے میں مشینوں کی حکومت کا یہ عالم نا تھا جو ہمارے زمانے میں ہے۔ مرحوم نے نا جانے کیا کچھ جانچ لیا تھا اُس وقت جو ہمیں ابھی تک سمجھ نہیں آئی۔ اب تو مشینوں کی حکومت کا یہ عالم ہے کہ کل ہی ہمارے آئی فون نے اطلاع دی کہ "آپ کو پتا ہے کہ اگر آپ سڑیس میں ہیں تو قرآن مجید آپ کے سٹریس کو کم کرتا ہے"۔ ہم نے بھی اشرف المخلوق ہونے کا حق ادا کرتے ہوئے آئی فون کو جوابی اطلاع دی "جی مجھے علم ہے اس فائدے کا اور میں رابطے میں ہوں اپنے رب سے"۔  اس تمام اطلاعاتی مراسلت کا نتیجہ یہ نکلا کہ ہمیں اپنے فون سے شدید انس اور لگاوؐ محسوس ہوا۔ کسی زمانے میں انسان انسان کا خیر خواہ ہوتا تھا۔ جب سے  انسان نے حکومت اور کاروبار کی خاطر انسانوں کی خریدوفروخت شروع کی تب سے خیر خواہی کے لیے کچھ مشینوں کو آٹو میٹک پر کردیا گیا۔ خریدوفروخت کرنے والوں کو خاص قسم کے انسان چاہیے تھے اور انسانوں کو سہارا۔ یہ ڈوبتے کو تنکے کا سہارا نہیں ہے۔ یہاں پر تو مشین ڈوبتے کو سیدھا ٓاسمان پر ایک ہی چھلانگ میں لے جاتی ہے اور اس تمام سفر میں جو ایک نقطے سے دوسرے تک ڈسپلیسمنٹ ہوتی ہے اُس میں انسان کی ...

Hermeneutics and symbolism

Quran does not limit human experience with metaphor. It uses metaphor to expand his/her intellectual horizon but it uses real stories to limit the interpretation. Similarly the symbolism in Quran is not a mere metaphor. Every symbol has a reality but we are told by Allah ji to not try interpreting them in this world. The wisdom behind this is undoubtedly profound. Human reality cannot be based on allusions to something which no human has ever experienced thus it has to be based on something which is experienceable . Practicable and implementable. Such is the reality of prophetic examples in all three monotheistic religions.  It would be relevant to note here that lived experience is of vital importance but the lived experience of one individual cannot be generalised unless the creator and steerer of  all lived experiences chose that individual. That is why safeguarding the prophetic legacies and believing in the finality of prophet hood is vital today for those who choose to b...

آسان لفظوں میں:

اعلان:مندرجہ ذیل تحرير میں ایک غیر مسلم باجی کی تحقیق کو پسند کیا گیا ہے۔ جن جن کو لادین فکر اور انگریز کی غلامی کی جادوئی جکڑ کا خطرہ لاحق ہے وہ اپنے اپنے بلوں میں منہ دیے رکھیں اور پڑھنے سے اجتناب کریں ۔ خوفزدہ کے ایمان اور عقل دونوں میں موجود خرابی اور زیادہ ہوسکتی ہے۔  ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کالج کے زمانے میں اکثر دوست احباب میں ایک پنجابی مقولہ بولتے،سنتے تھے۔ "سوچی پیا تے بندہ گیا!"  یہ وہ زمانہ تھا جب ہر کام عموما کم  سوچ کر کئے جاتے تھا اسی لیے شائد کام ہو بھی جاتے تھے۔اس بات کو میرے سوچنے والے نظریاتی بہن بھائیوں اور باجیوں نے ہرگز دل پر نہیں لینا۔ آپ اپنی سوچ پر بالکل تالے نا ڈالیں۔ بس لوگوں اور خیالی دشمنوں کے بارے میں کم سو چیں تو انشااللہ آفاقہ ہوگا۔ایک غیر نظریاتی اور غیر مسلم باجی کی تحقیق  پڑھنے کا اتفاق ہوا۔ باجی کا نام سوزن ہوئیکسیما ہے۔ اپنی کتاب "ویمن ہو تھنک ٹو مچ" (women who think too much) میں انھوں نے ریسرچ کی دانستہ کوشش سے یہ ثابت کیا کہ  باجیاں جو زیادہ سوچتی ہیں وہ زیادہ تر منفی ہی سوچتی ہیں ا...