Skip to main content

Biases; rejection, isolation or acceptance?

Biases; rejection, isolation or acceptance?

A natural sense of justice demands that there should be some measure or method to deal with our biases. We all have biases and are never rid of them. Old biases only shape into new ones or are moulded into new ones with learning and growth.
Usually biases are considered as something opposing justice or equity but if we take a step back and look at the bigger picture it is these very partialities that define us and our existence. Sometimes these biases grow so much that they begin to impede the rights of others, this is why it is very important to have a criterion or a methodology to deal with them.
Islam offers us the most realistic and practical criterion. None other is as easily applicable. The Quran is literally the Furqan as Allah ji himself states in the Quran. It takes our biases and moulds them without complete rejection. It puts us on a journey.
This is what justice and equity is actually about in this world. A journey of self realisation. Individual and collective.
The tragedy is that the modern comprehension of the word ‘justice’ is totally devoid of this meaning. It isolates the very act of justice from the process. Labelling all biases wrong or useless is not conducive to the growth of human intellect. Some are by all means better according to the Furqaan and should be held on to but with a renewed sense of justice and responsibility.
One such is to have love for the believers in Tawheed and repulsion for  disbelief, not due to the person but due to the disbelief in one God. It is the disbelief or belief which according to the Furqaan makes up a person. To respect disbelief is to degrade human intellect and worth. Any contribution that stems from disbelief will never be truly conducive to humanity according to the Furqaan. It is a very difficult time to accept belief as that too according to modern definitions is a bias. It is a very difficult time to refer to the Quran as a criterion as now a simple preference or partiality is also either racist, discriminatory or ‘biased’.
If such is the case then I accept and admit to my bias and wonder whether we can live together peacefully with our biases callng to the good and stopping from the bad?
Can we agree to adhere to the criterion;the Furqaan , or will our bias to not use it get the better of us?

Comments

Popular posts from this blog

Raising strong Muslims.

A mother's quest: These are trying times for the Muslim ummah. Raising Muslim children in this age of fitan is not an easy task, especially when the fitan is of bloodshed and confusion. Unfortunately, being a Muslim is not that simple anymore. War and economic deterioration has made it difficult to follow Islam even in Muslim countries while many different issues have made it difficult in the West. This makes a parent’s job harder than ever.  The relationship between child and parent, is such that the choices we make for our children can be decisive in building their character. Since these are times when the Muslim ummah is in need of strong and productive people more than ever, what better way to do that than to raise children with strong characters filled with iman, tolerance, integrity and patience? We need to remember that children are a trust as well as a trial from Allah (subhanahu wa ta’la) for their parents in particular and society at large. They are...

بڑائی

بڑائی! “مجھے نہیں سمجھ آتی  آپ ہر دفعہ مجھے ہی کیوں پیچھے ہٹنے کو کہتی ہیں۔ جب بانٹنا ہو میں ہی بانٹوں۔ جب چھوڑنا ہو میں ہی چھوڑوں۔ جب رکنا ہو میں ہی رکوں۔ آپ ہمیشہ صیح نہیں ہو سکتیں اماں۔ “ “ہر وقت دوسروں کو اتنی گنجائش بھی نہیں دینی چاہئے۔ میں ہر وقت نہیں رُک سکتا۔ لوگ غلط بھی ہوتے ہیں۔ یہ بھی ایک طرح “ ظلم کا ساتھ دینا ہوتا ہے”! محمد غصے میں بولتا چلا جا رہا تھا اُس کو بالکل پتا نا چلا کہ حیا اُس کے اس جملے پر کتنا چونکی تھی اور کیسے اس جملے نے جیسے اُس کے لئے زماں و مکاں کے تمام حجابوں کو طے کرکے اُسے پھر سے ماضی کے اُسی لمحے میں پہنچا دیا تھا جس کو وہ اپنی دانست میں بھلا چُکی تھی۔ باجی کی شفیق اور فکرمند آواز پھر سے حیا کے کانوں میں گونجنے لگی۔ “حیا آخر کب تک ؟ آخر کب تک تم ظلم کا ساتھ دو گی؟ یہ اسلام نہیں ہے۔ ظالم کو  ظلم سے نا روکنا صبر نہیں ہے! صبر میں انسان عمل کرنا چھوڑ نہیں دیتا۔ ہر غلط سلط بات سہتا نہیں چلا جاتا۔ اصلاحِ حال بھی کرتا ہے۔ تم ان بچوں کو تباہ کر دو گی اس طرح کی زندگی سے۔ وہ نہیں جانتے صیح غلط کیا ہے۔ تم ماں باپ جو کرو گے وہی صیح غلط بن جا...

آسان لفظوں میں:

جدید   قومی   ریاست   اور   فریج    جدید   دور   کے   ٹیکنالوجکل   ڈٹرنزم  (technological determinism)  میں   فریج   کی   اہمیت   پر   غور   و   فکر   کیا   جائے   تو   کچھ   عجب   نا   ہوگا۔   یہ فریج   ایک   گھر   کی   معیشت،   معاشرت   اور   سیاست   تینوں   جہتوں   میں     ایک   موثر   کردار   ادا   کرتا   ہے۔  (  یقین   نا   آئے   تو   محلے   کی   باجی   سے رجوع   کریں ) کچن   میں   رکھا   جائے   تو   اپنی   مدد   آپ   اسکیم،   ڈرائینگ   روم   یاکامن   روم   میں   رکھ   دیا   جائے   تو   جاسوسی   مہم،   سونے   والے   کمروں   کی راہدری   میں   تو     معاشی   مفاہمت   اور ...