Posts

محرومی سے پیدا ہونے والے منفی رویے

محرومی سے پیدا ہونے والے منفی رویے: محرومی، انسانی زندگی کی ایک حقیقت ہے اور اس حقیقت کو جتنا جلد سمجھ لیا جائے اُتنا ہی جلد انسان ترقی کی منازل طے کرتا ہے۔ اس کو نا سمجھنے سے جو رویے انسانی شخصیت کا حصہ بنتے ہیں وہ بہت ہی زہریلے ہوتے ہیں جنھیں آج کل ٹوکسیسیٹی یا ٹوکسک بی ہیویرز کہا جاتا ہے۔ یہ زہر مقدار میں تھوڑا بھی ہو مگر وقت کے ساتھ ساتھ مہلک اور جان لیوا ہو جاتا ہے۔ اسی لئے بروقت سدباب اور چینلنگ (channeling ) بہت ضروری ہو جاتی ہے۔ محرومی کی وجوہ اور علامتوں پر ہم بعد میں غور کریں گے ۔ سب سے پہلے یہ جاننا ضروری ہے کہ محرومی انسان پر منفی اثر کب کرتی ہے۔ جی یہ ممکن ہے کہ محرومی انسان کی طاقت بن جائے مگر یہ بھی ممکن ہے کہ یہ اُس کی تباہی کا سبب بن جائے تو دراصل محرومی محض ایک حقیقت ہے جس سے پنپنے کے طریقے اس بات کا تعین کرتے ہیں کہ یہ مثبت ثابت ہوگی کے منفی۔ اگر انسان اس سچائی کا کلی ادراک کرلے کہ محرومی مخلوق کا مقدر ہے اور یہ کہ تمام قسم کی محرومیوں سے پاک صرف ربِ کائنات کی ذات ہے تو پھر رویوں کا رخ خود بخود درست نہج پر چل پڑتا ہے ۔ توحید پر ایمان اس بات کا متقاضی ہے کہ

Slandering spouses; our unspoken moral dilemmas

Slandering spouses; our unspoken moral dilemmas! Living in Pakistan one can’t be neutral or in middle of something. We are a people who love going to extremes. Extravagance at weddings, cricket frenzy, religious extremists , secular extremists, feminist extremists and patriarchal extremists . You name it and we will have an extremist version available ! The institution of marriage is no exception to this attitude either! Our reliance on Allah subhana wa tallah as Human beings and then as spouses dwindles on our own desires. As long as it serves their desires, Muslim couples give their partner the benefit of doubt but the instant their own desire or insecurity is challenged regarding reliance on Allah and the bond of Nikah they are led to extremities in their attitudes. Muslim men and women both cherish their  uptight self righteous stances on things they themselves usually don’t believe in nor have proof off. I am talking about how both normal and prevalent it has become

The red carpet and protocol; a culture of street level bureaucracy in Pakistan.

The red carpet and protocol; a culture of street level bureaucracy in Pakistan: The ‘chief Saab’ is very real but the ‘saab’ is no more . The Saab is a ‘mem’ (میم)now. Only that the narrative surrounding the ‘mem’ is such that it helps her navigate her autonomy in a very manipulative manner. This ‘chief mem’ is the emergent reality of a very confused society. Putting it simply. She can cry, she can boss and she can comply. She can and will play the victim often! All this for what? Power! Influence! To get her own way! This is not a piece of writing my fellow females will appreciate  very much but it addresses a phenomenon quite prevalent in Pakistan as a consequence of Globalisation. The global woman earns for herself, lifts her own weight and does not expect any favours from the men in her family or environment but the Pakistani woman is different. She aspires for the glamour, autonomy and fun her western counterpart enjoys but with all the expectations a Musl
اماں اور محمد اماں تو رجنے نہیں دیتی! سوتے ہوئے اُٹھا دیتی ہے۔ بیٹھا ہوا ہوں تو کام پر بھیج دیتی ہے۔ پلیٹ بھرنے لگوں تو ابا کے لیے کھانا نکالنا یاد آجاتا ہے۔ ٹی وی کے آگے بیٹھ جاؤں تو تجھے درد ہونے لگ جاتی ہے کہ اب مجھے دبا دے۔ کبھی تو رج لینے دیا کر! او پگلے ! رب سوہنا اپنے بندے کو  مشقت میں ڈالتا ہے۔ مشقت میں نا ڈالے تو بندہ رج جاتا ہے۔ بندہ رج جائے تو بے کار ہوجاتا ہے۔ ارے تو رج جائے تو روز مزدوری پر کیوں جائے۔ تو رج جائے تو زندہ کیسے رہے ۔ یہ جو تجھے رجنے نہیں دیتی نا اماں، تیری پیاس باقی رکھتی ہے۔ پتر جب تک تیری طلب ہے نا تب تک حیاتی۔ اے دنیا تے رب سوہنے نے لنگن آسطے پیدا کیتی اے۔ جیڑا ایتھے رج گیا او اگے کیویں جاوے گا؟ ! دردِ استفہام  سے واقف ترا پہلو نہیں جستجو ئے رازِ قدرت کا شناسا تو نہیں #دنیا جائے آزمائش #ایمان پر لوٹیں #اسلام پر لوٹیں
Wisdom and Maturity bring: Humbleness Humbleness Humbleness “Intellectual modesty is humility as to what I know; intellectual humility is modesty as to what I do not know” Tariq Ramadan Recognition, regard and sincere consideration towards the work and knowledge of one’s elders and predecessors Knowledge that  it’s never us it’s only Allah. Knowledge that power needs to be delegated and shared or else is taken away. Knowledge that the power one has is a responsibility and a trust. Tolerance for those who lack understanding. Understanding that it’s not necessary to walk the same pace but it’s necessary to walk together. The tact to make things simple for others. Patience to slow down and let others catch up. Sense to not belittle other perspectives or other people’s hard work as respect is vital. Patience to listen again to what one already knows with interest and attention. Realisation that real knowledge does not come by searching for it, it is a consequen
Image
Do not settle for less, foster Ehsan!          Ehsan is to be mindful of Allah swt all the time according to the Hadeeth e Jibraeel.(As every thing we do is worship if we do it for him).                       When we smile at a person who might have hurt us for Allah's sake that is Ehsan.         When we help someone and it is not fard then that is Ehsan.      When we answer an accusation or a bad deed with a good one, that is Ehsan!         When we return something we borrowed as soon as possible, that is Ehsan. That extra hour you put in above your duty to give it your best , that is ehsan !                   The effort to beautify every simple action of daily life for the sake of Allah is Ehsan. Ehsan helps maintain the balance in society by eliminating the effects of evil. It is a fruit of Iman.                     Ehsan is what binds humanity and that is why Allah (SWT) loves the Mohseneen!    #havefaith #surrender

On critical self reflection and thought in Islam.

On Critical self reflection and thought in Islam: The Islamic paradigm presents to us a mode of critical thinking unique to the modern world. On one hand it beautifies and limits the extent of human rationale and on the other other it persuades him to ponder, explore and question. How so? Allah promises Hidayah to those who are in search of the truth and those who question out of pure intention and not with an intent to find justifications to their own desires. In surah Baqrah and various other surahs of Quran we are shown how the Bani-Israel questioned Musa(AS) not to learn but to justify their own desire. Yet at the same time in various places in the Quran Allah (swt) encourages human thought to ponder, observe and reflect upon his ayahs. Those within the Quran, those outside the Quran and those within our own selves. These ayahs are like indicators pointing like signs towards a truth. Only the one in search of these signs will find them. Sadly though the modern Muslim is to