Skip to main content

Slandering spouses; our unspoken moral dilemmas

Slandering spouses; our unspoken moral dilemmas!

Living in Pakistan one can’t be neutral or in middle of something. We are a people who love going to extremes.

Extravagance at weddings, cricket frenzy, religious extremists , secular extremists, feminist extremists and patriarchal extremists . You name it and we will have an extremist version available !

The institution of marriage is no exception to this attitude either!

Our reliance on Allah subhana wa tallah as Human beings and then as spouses dwindles on our own desires.

As long as it serves their desires, Muslim couples give their partner the benefit of doubt but the instant their own desire or insecurity is challenged regarding reliance on Allah and the bond of Nikah they are led to extremities in their attitudes.

Muslim men and women both cherish their  uptight self righteous stances on things they themselves usually don’t believe in nor have proof off.

I am talking about how both normal and prevalent it has become in the Pakistani society for spouses to doubt each other and to call out each other as unfaithful and disloyal in front of their own families and in public.

When such couples come to counselling and are asked separately that are they sure or have they themselves seen?  or do they have evidence of their spouses assumed unfaithfulness, they deny being sure and 80 % admit having said all that in anger or height of emotions.

This is the height of our moral depravity and irresponsibility.  If such is the condition of our marital relationships than one can assess the condition of our society.

How worse can you get after belying your own spouse and that too in front of your neighbours or friends?

This is not to deny the presence of actual cases of disloyalty or extra marital affairs but rather it’s an attempt to reclaim  the rightful space of marital trust and respect that has been invaded with over glamourisation of extra marital affairs through dramas and other media.

Our deen has put up a high penalty for Zina( Adultery). It makes the whole process of punishment extremely sophisticated, involving direct evidence and witnesses of the actual act and even then if someone comes out in open and accepts the sin for punishment in this world then that person also has to be respected for returning to the truth even if that cost them their life!

With such a background to make it a norm on a daily basis to call out on ones spouse as a cheater or haya less during fights is the most despicable of acts ever!

Jokes concerning cheating husbands and wives are circulated amongst the educated depicting how low our standards of humour have fallen!

We are supposed to give the benefit of doubt 70 times with good intention to our Muslim brothers and sisters before actually believing the worst about them!  ( that by the way is called husn e zan and a moral obligation on all Muslims). How can one not give this much space to their own spouse?!

To all my sisters and brothers who are quick to reach conclusions: please trust the bond of Nikah. It is what you give to it that makes it strong. If you give doubts, slandering and disrespect then this is what you have sown and this what you shall reap. No one else other than you yourself is to be blamed!

One of the salaf said:

 “ if I saw one of my brothers and his beard is dripping alcohol, I would say perhaps it was thrown on him and if I saw him standing on a mountain saying ‘I am your lord, the most high’ I would say he is reciting the verse( 79:24)”

This is the height of well meaning intention  towards a fellow Muslim unless one has evidence!

May Allah forgive us and accept our deeds! Ameen!

#havefaith
#surrender

Comments

Popular posts from this blog

ہلکا پھلکا:

اقبال کے زمانے میں مشینوں کی حکومت کا یہ عالم نا تھا جو ہمارے زمانے میں ہے۔ مرحوم نے نا جانے کیا کچھ جانچ لیا تھا اُس وقت جو ہمیں ابھی تک سمجھ نہیں آئی۔ اب تو مشینوں کی حکومت کا یہ عالم ہے کہ کل ہی ہمارے آئی فون نے اطلاع دی کہ "آپ کو پتا ہے کہ اگر آپ سڑیس میں ہیں تو قرآن مجید آپ کے سٹریس کو کم کرتا ہے"۔ ہم نے بھی اشرف المخلوق ہونے کا حق ادا کرتے ہوئے آئی فون کو جوابی اطلاع دی "جی مجھے علم ہے اس فائدے کا اور میں رابطے میں ہوں اپنے رب سے"۔  اس تمام اطلاعاتی مراسلت کا نتیجہ یہ نکلا کہ ہمیں اپنے فون سے شدید انس اور لگاوؐ محسوس ہوا۔ کسی زمانے میں انسان انسان کا خیر خواہ ہوتا تھا۔ جب سے  انسان نے حکومت اور کاروبار کی خاطر انسانوں کی خریدوفروخت شروع کی تب سے خیر خواہی کے لیے کچھ مشینوں کو آٹو میٹک پر کردیا گیا۔ خریدوفروخت کرنے والوں کو خاص قسم کے انسان چاہیے تھے اور انسانوں کو سہارا۔ یہ ڈوبتے کو تنکے کا سہارا نہیں ہے۔ یہاں پر تو مشین ڈوبتے کو سیدھا ٓاسمان پر ایک ہی چھلانگ میں لے جاتی ہے اور اس تمام سفر میں جو ایک نقطے سے دوسرے تک ڈسپلیسمنٹ ہوتی ہے اُس میں انسان کی ...

Hermeneutics and symbolism

Quran does not limit human experience with metaphor. It uses metaphor to expand his/her intellectual horizon but it uses real stories to limit the interpretation. Similarly the symbolism in Quran is not a mere metaphor. Every symbol has a reality but we are told by Allah ji to not try interpreting them in this world. The wisdom behind this is undoubtedly profound. Human reality cannot be based on allusions to something which no human has ever experienced thus it has to be based on something which is experienceable . Practicable and implementable. Such is the reality of prophetic examples in all three monotheistic religions.  It would be relevant to note here that lived experience is of vital importance but the lived experience of one individual cannot be generalised unless the creator and steerer of  all lived experiences chose that individual. That is why safeguarding the prophetic legacies and believing in the finality of prophet hood is vital today for those who choose to b...

آسان لفظوں میں:

اعلان:مندرجہ ذیل تحرير میں ایک غیر مسلم باجی کی تحقیق کو پسند کیا گیا ہے۔ جن جن کو لادین فکر اور انگریز کی غلامی کی جادوئی جکڑ کا خطرہ لاحق ہے وہ اپنے اپنے بلوں میں منہ دیے رکھیں اور پڑھنے سے اجتناب کریں ۔ خوفزدہ کے ایمان اور عقل دونوں میں موجود خرابی اور زیادہ ہوسکتی ہے۔  ۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔ کالج کے زمانے میں اکثر دوست احباب میں ایک پنجابی مقولہ بولتے،سنتے تھے۔ "سوچی پیا تے بندہ گیا!"  یہ وہ زمانہ تھا جب ہر کام عموما کم  سوچ کر کئے جاتے تھا اسی لیے شائد کام ہو بھی جاتے تھے۔اس بات کو میرے سوچنے والے نظریاتی بہن بھائیوں اور باجیوں نے ہرگز دل پر نہیں لینا۔ آپ اپنی سوچ پر بالکل تالے نا ڈالیں۔ بس لوگوں اور خیالی دشمنوں کے بارے میں کم سو چیں تو انشااللہ آفاقہ ہوگا۔ایک غیر نظریاتی اور غیر مسلم باجی کی تحقیق  پڑھنے کا اتفاق ہوا۔ باجی کا نام سوزن ہوئیکسیما ہے۔ اپنی کتاب "ویمن ہو تھنک ٹو مچ" (women who think too much) میں انھوں نے ریسرچ کی دانستہ کوشش سے یہ ثابت کیا کہ  باجیاں جو زیادہ سوچتی ہیں وہ زیادہ تر منفی ہی سوچتی ہیں ا...